Meerjarige contracten zijn niet meer van deze tijd!

2 december 2020
Geschatte leestijd: 2 min

Twee-, vijf- of zelfs tienjarige contracten voor je IT of telefonie? Ze komen helaas nog steeds veelvuldig voor. Het lijkt op het eerste gezicht wellicht financieel aantrekkelijk en makkelijk maar uiteindelijk koop je een kat in de zak. Meerjarige contracten zijn niet meer van deze tijd en wij vertellen je maar al te graag waarom!

1. Medewerkers komen en gaan, er is verloop in je organisatie

Dagelijks komen wij voorbeelden tegen van telefoniecontracten voor medewerkers die al lang niet meer in dienst zijn. Omdat de looptijd niet verstreken is blijf je echter betalen. Afkopen is dan de enige optie. Doe jezelf dit niet aan en maak het flexibel, maandelijks aanpasbaar. Gewoon omdat flexibiliteit je in staat stelt snel te reageren op veranderingen.

2. Betalen voor een product wat je niet meer gebruikt, het komt vaker voor maar is niet nodig

Je ontwikkelt je immers als organisatie dus misschien heb je het nu wel nodig maar over een paar jaar niet meer. Dan wil je er toch niet aan vastzitten zodat je gedwongen bent te betalen voor iets dat je helemaal niet meer gebruikt? En aanpassingen in een langdurig contract hebben vaak een nieuwe langdurige looptijd tot gevolg, waardoor je nooit aan het einde komt omdat er altijd wel weer een wijziging is in die nieuwe periode.

3. Het vormt een rem op vernieuwing

De wereld om je heen verandert maar door het contract blijf jij vasthouden aan iets dat allang niet meer actueel is, enkel en alleen omdat je er voor betaald hebt. Om als organisatie te kunnen vernieuwen, is het juist essentieel mee te bewegen met de ontwikkelingen in de markt. Stilstand is achteruitgang dus je doet jezelf uiteindelijk heel erg tekort.

4. Het is een verkeerde stimulans voor je contractgever

De verkoper die jou het contract aanbiedt, is vooral gemotiveerd om jou snel die handtekening te laten zetten. Vervolgens kan hij op zijn lauweren rusten want je kunt het alleen nog afkopen met een buitensporig hoog geldbedrag. Als je – net als wij – gaat voor maandelijks opzegbare overeenkomsten, word je gestimuleerd om juist heel erg je best te doen voor je klanten. En zo hoort het wat ons betreft ook te zijn.

Ondernemer, schaam je om in deze tijd nog meerjarige contracten af te sluiten. Dat moet je gewoon echt niet willen. Ga vooral voor kortdurende, bij voorkeur maandelijkse contracten. En laten wij die nu toevallig zelf ook aanbieden!